Klockownia, czyli o lateralizacji mózgu i wpływie na uczenie się.

Często rodzice zadają sobie pytanie, czy zajęcia z klockami to odpowiednie zajęcia dla dzieci szkolnych? Czy na pewno moje dziecko wykorzystuje ten czas na rozwój, bo przecież to ciągła zabawa.


Warto pamiętać, że właśnie poprzez zabawę dziecko doskonale się rozwija, a zabawy klockami to nie tylko kreatywność, pobudzanie wyobraźni, ale także pobudzenie lewej pólkuli.


Dzięki zabawie klockami już od namłodszych lat dziecko rozwija koordynację wzrokowo-ruchową. Zabawa klockami usprawnia procesy poznawcze, takie jak: pamięć, uwaga, percepcja, spostrzegawczość, umiejętność kontroli.




Dlaczego warto bawić się klockami?



Lewa półkula naszego mózgu dostrzega różnice i relacje, pracuje w sposób analityczny, bada element po elemencie, odpowiada za emocje – te pozytywne. To lewa półkula kieruje czytaniem ze zrozumieniem, prawidłowym rozwojem mowy.


Co to znaczy w praktyce, że odpowiada za prawidłowy rozwój mowy?


Pozwala zrozumieć mowę, która do nas dociera oraz planować ruch – czyli jak to powiedzieć, jak ułożyć język, wargi czy policzki, by odpowiednio zabrzmiało.

Odbiera, rozpoznaje i różnicuje dźwięki mowy ludzkiej – co jest niezwykle ważne w terapii logopedycznej czy nauce pisania. Lewa pólkula pozwala nam czytać „po cichu”, rozumieć co czytamy, rozpoznawać rymy.





Dlaczego mówimy o pracy lewej pólkuli i ćwiczeniach ją wspomagających?


To niezwykle ważne dla rozwoju dziecka, zwłaszcza teraz podczas nauczania zdalnego.

Prawa pólkula, ta globalna, holistyczna i matematyczna jest stymulowana przez sprzęty interaktywne, te łatwe w odbiorze tzw wysokie technologie. Zabawki świecące, grające oraz wszystkie multimedia sprawiają, że funkcjonujemy głównie „prawopólkulowo” a lewa odchodzi w zapomnienie.


Dlatego dzieci mają problem z wypowiadaniem się, z emocjami, z zapisaniem swoim myśli, z pisaniem ze słuchu, ze stosowaniem polskich znaków. Mogą pojawiać się problemy z nawiązaniem relacji, z analizą, z dostrzeganiem różnic.


Jak wspomagać pracę lewej pólkuli?


Układanki, klocki, segregowanie, kategoryzowanie, wyszukiwanie szczegółów, różnic. Tutaj sprawdzą się każde klocki :)





Gry planszowe, które wzbudzają pozytywne emocje; gry karciane, w których trzeba

wyszukać „takie same” (gra Piotruś, memory) lub znaleźć, dopasować „te z różnicą” (Uno, Łap prosiaka).







Nasze zajęcia z kodowania to nie tylko „zabawa” robotami i tabletami, to programowanie na planszy, na macie, na kartce, to planowanie kolejnych ruchów czyli sekwencji (znów lewa półkula). Budowanie z klocków wg schematu również jest treningiem lewopólkulowym.





Klocki mają duży wpływ na rozwój umysłowy i fizyczny dziecka. Warto o tym pamiętać :) To doskonały sposób na naukę przez zabawę. Klocki to dużo zabawy i radości, więc znów odzywa się lewa pólkula przetwarzając pozytywne emocje.